Carelog

"Hele vores forretning bygger på digital ansvarlighed"

Carelog er leverandør til sundhedssektoren, og her er kravene til digital ansvarlighed skrappe. Derfor er ekstern blåstempling særligt vigtigt.

Carelog

Virksomhedsgruppe

Gruppe III

D-mærket siden

2025


Carelog leverer software til sundhedssektoren, og her er kravene til digital ansvarlighed skrappe. Derfor er ekstern blåstempling særligt vigtigt, og med D-mærket oplever de nu større ro og tryghed fra kunder.

Carelog bliver D-mærket

Over en række samtaler med din psykolog deler du dybt personlige oplysninger. Om dine relationer til dine nærmeste. Om forhold på dit arbejde. Om dine usikkerheder. Alle dine fortrolige oplysninger nedfælder og gemmer psykologen i en digital journal.

Hvor tilfreds vil du være, hvis de informationer bliver lækket på grund af en sårbarhed i den software, psykologen bruger? Det vil være et enormt tillidsbrud, og derfor er der selvsagt også skrappe krav til den digitale ansvarlighed, når man udvikler software til sundhedssektoren.

Og det er netop, hvad Carelog gør. Virksomheden har udviklet et digitalt tale-til-tekst-værktøj, som kan føre journal for ansatte i sundhedssektoren, herunder psykologer, og skrive notater af møder i byggebranchen.

Værktøjet transskriberer alt, hvad der bliver sagt, og udarbejder med AI et udkast til et færdigt notat. Derfor behandler det også forretnings- og personfølsomme oplysninger. Automatiseringen af journalføring og byggereferater kan frigøre værdifuld tid til at se flere patienter eller sænke stressfaktoren. Derfor er det ifølge direktør i Carelog, Malthe Kalmar Håkansson, altafgørende, at datasikkerheden er i orden.

”Hele vores forretning bygger på, at vi kan behandle data sikkert. Vi skal opretholde tilliden mellem patient og læge eller terapeut. Mange kunder spørger: I har et godt program, og det kan det, det skal, men hvad med datasikkerheden?” siger Malthe Kalmar Håkansson.


Netop derfor har han og partner i virksomheden, Elias Løvgren Hasselberg, også helt fra begyndelsen været bevidst om, at de skulle have ekstern validering. Ønsket er kun forstærket ved, at de to ejere er blot 21 år og i mødet med nye kunder oplever, at de skal bevise sig selv mere end konkurrenter.

”Vi ved godt, at vi er unge, og det hører vi også fra kunder. Derfor er D-mærket enormt vigtigt for os, fordi det giver en blåstempling af vores produkt og os som it-leverandør. Også fordi det er et dansk mærke, og det giver en ekstra tillid fra vores kunder og vores kunders kunder,” siger Malthe Kalmar Håkansson.

Flere stiller krav, og kravene bliver flere

Kravene til en it-leverandør til sundhedsindustrien er skrappe – det har de været længe. Men ifølge Malthe Kalmar Håkansson får skruen endnu et vrid i øjeblikket. Og det gælder ikke kun inden for sundhed.

”Kravene til it-leverandører stiger i øjeblikket. Flere stiller krav, og kravene bliver flere. Patienter stiller krav til læger om beskyttelse af data og sikkerhed, og de krav flyder naturligt videre til os. Det gælder også i byggebranchen. Her har GDPR historisk ikke været lige så centralt, men de har nu også flere forretningskritiske data, de ønsker at værne om,” siger han.

Fordi it-sikkerhed er så væsentligt for Carelogs forretning, har de helt fra etableringen arbejdet nøjsomt med sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse. Derfor har processen henimod tildelingen af D-mærket ikke ført til store opdagelser af sårbarheder.

Derimod har det skabt en større intern forretningsforståelse – også selvom virksomheden kun tæller to personer. For med henblik på at sikre sig i tilfælde af nedbrud, cyberangreb eller andre hændelser har de sikret, at begge parter har adgang til alle filer inden for hinandens domæner i virksomheden.

”Vi har en ret skarp opdeling, hvor Elias står for kodning og det tekniske, mens jeg i højere grad håndterer aftaler og vores funktion som leverandør. I processen har vi sikret, at vi hver især har adgang til hinandens data, og her har vi fået en langt bedre forståelse af, hvad den anden laver. Det er én ting at snakke om det, men noget helt andet, når man får det ned på papir,” siger Malthe Kalmar Håkansson.


Og i særdeleshed er arbejdet med at få nedfældet ens arbejde en væsentlig øvelse at gøre sig, understreger han.

”Det kan godt være, at du ikke har så mange huller i sikkerheden. Men når du gransker din sikkerhed struktureret og samler informationer, så får du et langt bedre overblik og bevidsthed om, hvor udsat du er. Det giver større ro til at drive sin forretning,” afslutter han.

Kort fortalt

Udfordring

Carelog udvikler software til journalføring i sundhedssektoren og byggereferater i byggebranchen. Værktøjet bruger kunstig intelligens til at omdanne transskriptioner af tale til notatudkast, og de havde behov for ekstern validering for at vise, at de lever op til kundernes stigende krav til sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse i software.

Løsning

Carelog arbejdede med og fik tildelt D-mærket. Virksomheden indgår i D-mærkets virksomhedskategori 4, fordi deres løsning bygger på kunstig intelligens, og fordi de behandler særligt følsomme persondata.

Værdi

Med D-mærket oplever Carelog større tillid til deres produkt fra kunder i forhold til spørgsmål om datasikkerhed. Samtidig skaber det ro for sundhedspersonalet i mødet med patienter, at de kan sige, at de anvender et D-mærket digitalt værktøj.